Ανθρώπινα δικαιώματα

 

κριτήριο αξιολόγησης   

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ:

Η είδηση δεν συγκίνησε κανέναν. Οι εφηµερίδες, τα κόµµατα και οι πασών αποχρώσεων προοδευτικοί ήταν απασχοληµένοι µε το να αναλύουν το µήνυµα των εκλογών και έτσι δεν βρήκαν την ευκαιρία ούτε να αναλύσουν ούτε να καταγγείλουν ότι στην Κωνσταντινούπολη παιδάκια 10 – 12 ετών ράβουν τα τζιν Benetton µε µεροκάµατο 200 δρχ. την ηµέρα. Κανένας δε φώναξε για σκάνδαλο, γιατί φαίνεται ότι στην εποχή της παγκοσµιοποίησης κανείς δεν έχει τίποτε να πει για την παγκοσµιοποίηση της εκµετάλλευσης των παιδιών.

Στην εποχή µας σκάνδαλο είναι ότι πέφτει το χρηµατιστήριο και όχι ότι κάθε λεπτό πεθαίνουν 25 παιδιά από ασιτία. Ότι 250 εκατοµµύρια αγοράκια και κοριτσάκια σε όλον τον κόσµο ηλικίας 5 – 14 χρόνων δουλεύουν 14 – 16 ώρες την ηµέρα δένοντας κόµπους σε χαλιά, στρίβοντας φύλλα καπνού, κόβοντας σπίρτα. Ότι παιδάκια παραµορφώνουν τα χέρια τους ράβοντας µπάλες, κόβοντας διαµάντια, παραµορφώνουν τα πόδια τους δουλεύοντας σε υαλουργίες, σε νταµάρια ή κάνοντας τους βαστάζους στις αγορές (…) ότι παιδάκια ξεφορτώνουν τούβλα στο Νεπάλ για 70 δρχ. σε κάθε 100 διαδροµές µεταξύ του φορτηγού και του γιαπιού. Ο Μπένεττον δεν είναι ούτε χειρότερος ούτε καλύτερος από τους υπόλοιπους άρχοντες των πολυεθνικών: από τη Nike, την Adidas, τη Fiat κ. τ. λ. Ακολουθεί τους νόµους της ελεύθερης αγοράς, όπως κάνουν όλοι, µεταφέροντας την παραγωγή του εκεί όπου το κόστος εργασίας είναι χαµηλότερο – εκεί όπου τα δικαιώµατα εργασίας είναι ελάχιστα ως ανύπαρκτα. Και αν σε αυτές τις χώρες δουλεύουν µωρά, δε φταίνε οι καθωσπρέπει καπιταλιστές της πολιτισµένης Δύσης. Φταίνε οι νόµοι των υπανάπτυκτων κρατών, φταίνε οι βάρβαροι γονείς του Τρίτου Κόσµου που βάζουν τα παιδιά τους να δουλεύουν.

Όµορφος ο κόσµος της ελεύθερης αγοράς, ο κόσµος της παγκοσµιοποίησης που«προάγει τον πλούτο των εθνών και την ευηµερία των ατόµων». Υπάρχουν στον πλανήτη ένα δισεκατοµµύριο φτωχά παιδιά και οι στατιστικές της Unicef λένε ότι ένα στα δύο εργάζεται στην κυριολεξία για ένα πιάτο φαί στις βιοµηχανίες που παράγουν προϊόντα made in … που πωλούνται στις αγορές της Δύσης. Οι στατιστικές επίσης λένε ότι το ένα στα δύο παιδιά των φτωχών και απόκληρων του πλανήτη είναι πλεονάζον. Οι αγορές δεν το χρειάζονται. Δεν είναι παραγωγικό. Και όποιος δεν παράγει, ως γνωστόν, δε χρειάζεται. Γι’ αυτό καλύτερα να πεθαίνουν προτού µεγαλώσουν και γίνουν επικίνδυνα. Για του λόγου το αληθές, οι παρααστυνοµικές οµάδες στη Βραζιλία δολοφονούν κατά µέσον όρο τέσσερα παιδιά την ηµέρα, ενώ στη ναρκοδηµοκρατία της Κολοµβίας (που είναι πιο παραγωγικοί) φθάνουν τα έξι παιδιά ηµερησίως. Για όσους σηκώνουν αδιάφοροι τους ώµους νοµίζοντας ότι αυτά συµβαίνουν µακριά τους, στη γη των Βαρβάρων, έχω δυσάρεστα νέα. Συµφωνα µε το υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ, πέντε εκατοµµύρια παιδιά – κυρίως µεταναστών από τη Λατινική Αµερική – εργάζονται οικοδοµώντας το αµερικανικό θαύµα. Στα αγροκτήµατα – µοντέλο του κράτους της Καλιφόρνιας 500.000 παιδιά από 5 ως 12 ετών δουλεύουν, για δύο δολάρια, 12 ώρες την ηµέρα κάτω από τεχνητές βροχές εντοµοκτόνων. Στη Βρετανία του «Τρίτου Δρόµου» προς το σοσιαλισµό  (η παιδική εργασία επιτρέπεται διά νόµου από 13 χρονών) τέσσερα στα δέκα παιδιά εργάζονται µε πενιχρά µεροκάµατα.

Τα παιδιά του κόσµου ουρλιάζουν στέλνοντας µηνύµατα αγωνίας, αλλά αυτά δε φθάνουν στα αυτιά των προοδευτικών. Έχουν άλλα σοβαρότερα προβλήµατα να επιλύσουν από εκείνα της φτώχειας, της εκµετάλλευσης, της ανισότητας, της περιθωριοποίησης, της αδικίας. Αγωνιούν να πείσουν ότι είναι αρκετά ρεαλιστές – δηλαδή συντηρητικοί – για να επιβάλουν την ανταγωνιστικότητα, την ελαστικοποίηση, την εργασιακή κινητικότητα, την ανεργία ˙ ότι µπορούν να θυσιάσουν µερικές εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά (των άλλων) στο βωµό της παγκοσµιοποίησης.

(Βασίλης Μουλόπουλος, εφηµερίδα Το Βήµα)

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

  1. Να γράψετε την περίληψη του κειµένου σε 100 – 120 λέξεις.

 [Μονάδες: /25]

  1. α. Ποια είναι τα δοµικά στοιχεία και ο τρόπος ανάπτυξης της τελευταίας

παραγράφου; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

Β. Δώστε στο κείμενο έναν τίτλο με σχόλιο και έναν τίτλο χωρίς σχόλιο

[Μονάδες: /5]

  1. α. Ποιους τρόπους πειθούς χρησιµοποιεί ο συντάκτης στην πρώτη

παράγραφο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

β. Ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί στο κείµενό του στατιστικά στοιχεία. Κατά πόσο

τα στοιχεία αυτά είναι αξιόπιστα;

 [Μονάδες: /5]

  1. παραµορφώνουν: Να γράψετε το παράγωγο ουσιαστικό, καθώς και άλλα

τέσσερα σύνθετα ουσιαστικά µε το ίδιο β’ συνθετικό. Να γράψετε πέντε

προτάσεις, καθεµιά από τις οποίες να περιέχει ένα από τα παραπάνω

ουσιαστικά.

[Μονάδες: /15]

  1. Όµορφος ο κόσµος της ελεύθερης αγοράς, ο κόσµος της παγκοσµιοποίησης «που

προάγει τον πλούτο των εθνών και την ευηµερία των ατόµων». Να αναπτύξετε

την ειρωνική αυτή φράση του συγγραφέα σε µια παράγραφο 80 – 100 λέξεων.

[Μονάδες: /10]

 Γ.  Παρόλο που πολλά κράτη και φορείς αγωνίζονται σήμερα για την προάσπιση

των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε πολλές χώρες του κόσμου τα ανθρώπινα

δικαιώματα καταπατούνται. Σε µια επιστολή σας προς το Γενικό Γραµµατέα του

ΟΗΕ να επισημάνετε φαινόμενα καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

σε όλο τον κόσμο και να αναφέρετε τις δράσεις που μπορεί να αναπτύξει η παιδεία, για να προβάλλει «αλλαγή παραδείγματος» στην απόδοση του σεβασμού προς τον άνθρωπο.

[Μονάδες: /40]

(επιμέλεια- επιλογή: Μαρία Χρ. Πασχούδη)

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s