ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΣ –ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

https://cdn.flipsnack.com/widget/flipsnackwidget.html?hash=fdxj4pj12&bgcolor=EEEEEE&t=1487270913» target=»_blank»>υποστηρικτικό υλικό

 

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

Ο πνευματικός άνθρωπος έχει υπερβατικότητα και ανωτερότητα πάνω στα αντικείμενα, στη γνώμη της μάζας, στα ένστικτα, στον κόσμο γενικά. Δεν κατέχεται από τα διάφορα αντικείμενα και από τις αλλεπάλληλες συνθήκες της ζωής και δε χάνεται μέσα στον κόσμο. Βλέπει από ψηλά, θεάται τη ροή των εξωτερικών πραγμάτων, τα οποία δεν μπορούν να κατακλύσουν την υψηλή περιοχή της συνείδησής του. Όσο και αν τον τυραννεί η πραγματικότητα –γιατί κι αυτός είναι άνθρωπος ευένδοτος –το βαθύτερο Εγώ του, που είναι μια υψηλή περιοχή της ύπαρξής του παραμένει ανεξάρτητο. Δε φυλακίζεται μέσα στο συλλογικό πνεύμα. Δεν αιχμαλωτίζεται από τα ένστικτα. Δε χάνεται μέσα στα πράγματα, αλλά αναδύεται και επιπλέει. Τα έργα του πνεύματος που δημιουργεί ή διακονεί έχουν γι’ αυτόν μια ουσιαστικότερη αξία από την χαμηλότερη βιολογική ζωή, γι’ αυτό και η έννοια του θανάτου δεν έχει το ζόφο εκείνον που έχει για τους άλλους. Η πνευματική προσωπικότητα κλείνει μέσα της κάτι το μοναδικό και ανεπανάληπτο. Ο πνευματικός άνθρωπος είναι μια προσωπικότητα ελεύθερη και αυτάρκης που σημαδεύει με την παρουσία της τον πολιτισμό και την ιστορία. Ο πολιτισμός και οι σταθμοί του επισημαίνονται με την αγλαή παρουσία μερικών τέτοιων ανθρώπων.

Ο πνευματικός άνθρωπος βρίσκεται παρών μέσα στον κόσμο της δράσης, δεν είναι αναχωρητής ή λιποτάκτης, αλλά μη βλέποντας πάντοτε μέσα στα στενά πράγματα του κόσμου και της εποχής του τα υπέρτατα και αιώνια αγαθά ολοκληρωμένα, αποσυνδέεται ψυχικά από την εποχή του και γίνεται «διαχρονικός». Έτσι, βρίσκεται μέσα στον κόσμο, αλλά δε χάνεται μέσα σ’ αυτόν. Λέει μαζί με τον Αρίστιππο τον Κυρηναίο: «έχω, ουκ έχομαι». Είναι μια προσωπικότητα καλλιεργημένη που προβληματίζεται ανήσυχα πάνω στην ανθρώπινη μοίρα και στοχάζεται υπεύθυνα πάνω στα γεγονότα του έξω και του έσω κόσμου.

Είναι ανεξάρτητος και δεν υποδουλώνεται σε ιδεολογίες. Η υπαρξιακή αγωνία του είναι κτήμα του, αλλά δεν οδηγείται ποτέ σε απόγνωση. Ουσιαστικά νιώθει μόνος, αλλά δεν αλλάζει με τίποτα αυτή τη μοναξιά του. Ξέρει πως αυτή είναι η μοίρα του και η αποστολή που του χάρισε η φύση. Γιατί το πνεύμα και η πνευματικότητα γεννιώνται, δεν κατασκευάζονται (σαν την επιστημονικότητα λ.χ.), όπως και τα θεμελιακά ζητήματα του πνεύματος δεν εξελίσσονται (σαν τα επιστημονικά) αλλά παραμένουν ογκόλιθοι αμετάβλητοι και αιώνιοι που μόνο φως δέχονται στις πλευρές τους από τους πνευματικούς ερευνητές που τους πλησιάζουν.

Για τον πνευματικό άνθρωπο δεν έχουν τα πάντα την πρακτικότητα και την αληθινότητα του 2+2=4, και ιδίως τα ηθικά θέματα που πλησιάζονται με τη βούληση. Η λογικότητα της φράσης π.χ. «αυτός που δίνει, φτωχαίνει»ισχύει μάλλον αντίστροφα γι’ αυτόν· πιστεύει πως «αυτός που δίνει, πλουταίνει».

Ιάσων Ευαγγέλου

Α. Να συντάξετε την περίληψη του κειμένου με 90 -100 λέξεις

Β. 1. Να δώσετε στο κείμενο έναν τίτλο με σχόλιο και έναν τίτλο χωρίς σχόλιο

  1. α. Να δώσετε δύο περιπτώσεις αναφορικής λειτουργίας της γλώσσας και τρεις ποιητικής λειτουργίας και να εξηγήσετε το ρόλο τους

β. Να εντοπίσετε τα σημεία που ο συντάκτης του δοκιμίου επιλέγει την επίκληση στο συναίσθημα

  1. Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της 1ης παραγράφου
  1. Να σχολιάσετε από άποψη περιεχομένου τη φράση: «Ο πνευματικός άνθρωπος βρίσκεται παρών μέσα στον κόσμο της δράσης, δεν είναι αναχωρητής ή λιποτάκτης, αλλά μη βλέποντας πάντοτε μέσα στα στενά πράγματα του κόσμου και της εποχής του τα υπέρτατα και αιώνια αγαθά ολοκληρωμένα, αποσυνδέεται ψυχικά από την εποχή του και γίνεται «διαχρονικός».
  1. Να δώσετε ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο για κάθε λέξη

αλλεπάλληλες, κατακλύσουν, ανεξάρτητο, αγλαή, υποδουλώνεται

Γ. Αποστέλλετε επιστολή σε διανοούμενο του τόπου σας στην οποία αναφέρετε, με τη ματιά των εφήβων, ποια πρέπει να είναι η στάση των πνευματικών ταγών έναντι των προβλημάτων της κοινωνίας και της ανθρωπότητας και πώς θα συντελέσουν στην διευθέτηση των προβλημάτων της νεολαίας.(500 -600 λέξεις)

(επιμέλεια – επιλογή : Μαρία Πασχούδη)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s