ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Α. ΚΕΙΜΕΝΟ:

Σιγά μην τους τα δώσω….

Και βέβαια, η διαφήμιση μας διδάσκει ηθική, αλλά από άλλους δρόμους και με άλλους τρόπους. Μας εθίζει στην ηθική της επιβολής, της νίκης, του κέρδους, της φιλαυτίας και της μισανθρωπίας. Τυπικότατο δείγμα, δύο εντελώς πρόσφατα διαφημιστικά τηλεδράματα τυχερού παιχνιδιού: Στη μια περίπτωση κάποια γιαγιά και στην άλλη ένα ζευγάρι κερδίζουν επιτέλους «τα εκατομμύρια των ονείρων τους», χάρη στην εύνοια της ξυστής τύχης. Ξαφνιασμένοι ακόμη (δηλαδή, όντας ακόμη εντός εαυτού), καταπιάνονται με τη διανομή των κερδών σε συγγενείς και φίλους: τόσα θα πάρει το ένα παιδί, τόσα το άλλο, τόσο τα εγγόνια, τόσα τ’ αδέρφια, να μη μείνει κανένας παραπονεμένος, να μη μείνει κανένας απρόσκλητος στην καλή την ώρα.

Γρήγορα όμως η επαφή των χεριών τους με τα σπαρταριστά πεντοχίλιαρα τούς καθιστά έξαλλους, αφού τους κλέβει τον αυθεντικό τους εαυτό, τους κλέβει, δηλαδή, τους συγγενείς και τους φίλους. Παραζαλισμένοι από την Κίρκη των χρημάτων, μεταμορφώνονται σταδιακά και τελικά διακόπτουν τη νοητή διανομή και λένε το μεγάλο όχι: «Σιγά μην τους τα δώσω…». Το χαιρέκακο γελάκι που συνοδεύει αυτή την απόφασή τους αποκαλύπτει ότι αισθάνονται απολύτως ικανοποιημένοι από την έγκαιρη ανάνηψή τους, χάρη στην οποία διασώθηκαν από την ανοησία της σπατάλης, από τη φρίκη της φιλίας, από το έγκλημα της γενναιοδωρίας – από τον κατά βάθος εαυτό τους εντέλει.

«Σιγά μην τους τα δώσω…». Έτσι απλά, απλούστατα, με πέντε λέξεις που η σημασία τους προτείνεται σαν φυσική, δίκαιη και αυτονόητη, καταπατούνται δεσμοί καρδιακοί, νοθεύεται το αίμα και καταλύονται οι σχέσεις που αυτό καθιερώνει. Υψώνονται λοιπόν τείχη γύρω από τον τυχερό, που θα τον χωρίσουν από το πλήθος των δικών του, από την ανάγκη τους, αλλά και από την αγάπη τους.

Το ολιγόλεπτο – δήθεν χαριτωμένο – διαφημιστικό σλόγκαν δεν πρωτοτυπεί, βέβαια, απλώς παραδίδει σε μορφή εύπεπτη μιαν ολόκληρη τεχνική βίου. Το εκπεμπόμενο ιδεολογικό μήνυμα δεν έχει τη δυνατότητα να αιφνιδιάσει ή να ξενίσει το ανθρώπινο περιβάλλον, το οποίο εμφανίζεται ήδη έτοιμο να το υποδεχθεί και να το ενστερνιστεί, χάρη και στην έντονη προεργασία που έχει υποστεί από τους πολιτικούς, τις συντεχνίες και τα είδωλα που ασταμάτητα παράγει και ακόρεστα καταναλώνει η γυάλινη οθόνη. Το μοντέλο της νέας εποχής – τις ενσαρκώσεις του οποίου τις βλέπουμε και τις ακούμε να κηρύσσουν τα νεοκυνικά διδάγματά τους από ποικίλα πόστα – δεν συγχωρεί την ευαισθησία, τη γενναιότητα και το δόσιμο, αλλά προτείνει σαν θεμελιακή προϋπόθεση της επιτυχίας τον έρωτα του εγώ και την εχθρότητα προς τους άλλους. Αλλά ποιες κοινωνίες, ποιες κοινότητες ανθρώπων μπορεί να συστήσει η «ωμοθυμία»;

(δημοσίευμα στον τύπο)

Ωμοθυμία= ασπλαχνία

Α. Να συνταχθεί η περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις

(25 μονάδες)

Β. 1.   α) Να ερμηνεύσετε τη χρήση της ερωτηματικής φράσης με την οποία κλείνει το κείμενο.

β) Να εντοπίσετε τον τρόπο πειθούς και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στην τρίτη παράγραφο

(5 μονάδες)

  1. α) Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη της υπογραμμισμένης φράσης σε παθητική και δώσετε τη σημασία της καθεμίας.

β) Να δώσετε έναν τίτλο με σχόλιο και έναν με σχόλιο

(10 μονάδες)

  1. Να σχολιάσετε το απόσπασμα σε 80 -90 λέξεις: «η διαφήμιση μας διδάσκει ηθική, αλλά από άλλους δρόμους και με άλλους τρόπους. Μας εθίζει στην ηθική της επιβολής, της νίκης, του κέρδους, της φιλαυτίας και της μισανθρωπίας».

(10 μονάδες)

  1. Να ελέγξετε τη διαφήμιση που παραθέτει ο συντάκτης ως προς τη μορφή του μηνύματος και αξιολογήστε κατά πόσο τα επιχειρήματα και τεκμήρια που χρησιμοποιεί η διαφήμιση είναι ορθά και πειστικά.

(5 μονάδες)

  1. Να δώσετε ένα συνώνυμο για κάθε λέξη

φιλαυτίας, αυθεντικό, μεταμορφώνονται, ανάνηψη, ενστερνιστεί

(5 μονάδες)

Γ. Σε άρθρο σε εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας να αναπτύξετε τα αίτια της αποδυνάμωσης του κοινού απέναντι στα καταναλωτικά διαφημιστικά μηνύματα και της αλλοίωσης του νοήματος της ευτυχίας και να δώσετε προϋποθέσεις της γνήσιας ευτυχίας. (500 – 600 λέξεις)

(εππιμέλεια – επιλογή; Μαρία Πασχούδη)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s